Тел.: 098 883 2468

НАБЕРИ И ЗАТВОРИ. НИЕ ЩЕ ВЪРНЕМ ОБАЖДАНЕТО!

ТЕМИТЕ В БЛОГА:

БЛОГ АВТОКЛИМАТИЦИ

Какво е автоклиматик и как работи той?

Автомобилните климатици се състоят най-общо казано от следните компоненти: компресор (сърцето на системата), външен радиатор (който ще наричаме за краткост кондензатор), вътрешен радиатор в купето (изпарител), терморегулиращ вентил (за краткост ТРВ) или капилярка, дехидратор (който е и филтър на системата), тръбни пътища и не съвсем на последно място - управляние (аналогово, наричано просто климатик и цифрово, наричано климатроник).

Компресорът играе най-главната роля в цялата система. В него се включват две тръби - една по дебела и една по-тънка. Неговата роля е да "добута" един вид фреона (хладилния агент) до купето, където да се случи охлаждането, а от там засмуква обратно изпарената газ и цикълът се повтаря. 

 

Сега да разгледаме целия процес малко по-подробно. Движението от коляновия вал се предава на компресора посредством канален ремък, познат на всички ни като пистовия ремък. Докато работи двигателя ролката на компресора се върти постоянно. Но това не означава, че компресорът работи. Ролката се намира в/у остта на компресора и е монтирана на лагер. Когато пуснем климатика, било то с копче или цифрово управление, се задейства реле, което от своя страна пуска напрежение до електромагнитна бобина, намираща се в задвижващата ролка. Тя създава електромагнитна индукция, благодарение на която се издърпва съединителя, който от своя страна е закачен за остта на компресора с твърда връзка и така движението от ремъка се прехвърля. Остта от своя страна върти плоча, която задвижва буталата в компресора (бутален компресор). Компресорите могат още да бъдат спирални и циклоидни. 

 

Създалото се налягане втечнява фреона, който преминава първо през външния радиатор, за да се охлади. Затова го наричаме и кондензатор, защото там се случва втечняването. Физичното свойство на фреоните е да отдават погълнатата енергия, която са складирали, когато са в течно състояние и обратното - да поглъщат топлина, когато се изпаряват. След което постъпва във филтър дехидратора, където топчета силикагел го изсушават допълнително, за да премахнат влагата от системата.

 

Влагата в системата може да бъде пагубна за климатичната система, защото под налягане тя се изпарява, а не се втечнява. Това води до невъзможност хладилния агент да променя агрегатното си състояние, което ще доведе до сериозна повреда на компресора и радиаторите.

 

Преди да постъпи в купето, фреонът преминава през ТРВ-то, което на входа си има клапан, който променя сечението му. Така се контролира изпарението във вътрешния радиатор в купето. Изпарявайки се, фреонът поглъща топлината, връща се обратно към компресора и така цикълът се повтаря.

 

За правилната работа на автоклиматика се вземат предвид още куп подробности, за които няма да ни стигне цял месец писане, за да ви разкажем. Посещението при специалист ще ви помогне да намерите най-изгодното и правилно решение за проблемите с вашия авто климатик. Не чакайте той да спре напълно, за да отидете на майстор, защото в повечето случаи това ще означава да бръкнете доста надълбоко в джоба си.